انتقاد غضنفری از کم‌توجهی به اکتشاف معدنی در استانها
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری‌ در سی امین گردهمایی علوم زمین گفت: ‌هرچه به سمت جلوتر حرکت می کنیم علوم زمینی پیچیده تر، ‌هوشمندانه تر و تخصصی تر می شود و باید ابزار کافی برای شناخت لایه های زمین یا معادن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای حفظ منافع ملی نیازمند تخصص زمین شناسی و کار حرفه ای هستیم، ‌تاکید کرد: ‌پایین بودن اطلاعات تخصصی باعث می شود حتی درمورد برنامه ریزی و نوع مشارکت با طرف های خارجی دچار اشتباه شوید، بنابراین ما برای حفظ منافع ملی به این تخصص و کار حرفه ای نیازمندیم

وزیرصنعت ، معدن و تجارت می گوید :‌ یکی از سازمان هایی که مسئولان دولتی تاکنون در سفرهای مختلف جهت معرفی جهت ارایه خدمات به طرف های خارجی مشکلی نداشته اند ، سازمان زمین شناسی است .

وی شرایط کنونی کشور از نظر آب و هوایی را مورد توجه قرار داد و افزود: شاید بشود گفت در آینده علوم زمینی و علومی که ما را به سمت تجهیز،‌ کاهش مخاطرات و استفاده بهتر از منابع زیر زمینی حرکت می دهد ، علم برتر محسوب شود و کشورهای برخوردار ازاین علوم ، در کاهش مخاطرات خود موفق تر هستند.

وی گفت :‌همه کشورما را به داشتن منابع غنی نفت و گاز و رتبه بالا دراین حوزه می شناسند اما با کمال تاسف کمتر در مورد معدن و نقش آن در توسعه اقتصاد کشور سخنی به میان آمده است شاید به این دلیل باشد که نقش اکتشاف در دستیابی به ذخایر کمتر دیده شده باشد.

غضنفری با بیان این جمله که شاید خرید نفت را فعل و انفعال بزرگ تلقی می کنیم حال آنکه اگر این اتفاق در مورد ذخایر معدنی و دیگر سنگ ها بیافتد دو طرف احساس می کنند ، اهمیتی ندارد ،‌افزود: به طور حتم معدن می تواند در اقتصاد اشتغال و توسعه نقش پراهمیتی را برعهده گیرد.

* ضرورت توجه به اکتشاف در استان های مختلف

وی در بخشی از سخنان خود به سفرهای استانی هیات دولت به مناطق مختلف نیز اشاره ای داشت و گفت : درحالی که ممکن است سنگ های معدنی دراطراف شهرها باشند اما تلاش معدنی و پیش نیاز آن تلاش اکتشافی صورت نگرفته و برآوردی به ما نمی دهد که آیا سرمایه گذاری درآن منطقه خاص بازگشت دارد یا خیر ؟

وزیر صنعت ؛‌معدن و تجارت با اشاره براینکه دو درصد ذخایر معدنی جهان مربوط به ایران است که گام سخت آن اکتشاف و زمین شناسی است ، افزود: از این میزان 12 نوع ماده فلزی و 36 نوع مواد غیر فلزی  وجود دارد .

* اکتشاف گلوگاه معدن

غضنفری تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی می توان گفت، ‌اکتشاف تعبیر گلوگاه را دارد که هر چقدر سرعت و عملیات اکتشافی فراوان تر و بیشتر باشد حلقه های بعدی بهتر عمل می کنند .

** سرمایه گذاری مشترک ایران و قزاقستان دریک معدن طلا

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود در سی امین گردهمایی علوم زمین گفت: در شهر قروه استان کردستان یکی از معادن طلا با سرمایه مشترک ایرانی به طرف قزاقی واگذار شد و درهمین مراسم بود که سفیر قزاقستان از آمادگی کشورش برای انجام سرمایه گذاری مشابهی در دیگر استان ها خبرداد .

غضنفری معتقداست: اگر در کشور مرحله اکتشاف و برآورد دقیق از ذخایر معدنی با سرعت بهتری انجام شود در مرحله بعدی سرمایه گذاران داخلی وخارجی قدر آن را خواهند دانست .

وی به شرکت کنندگان در گردهمایی گفت: بسیاری از استان ها منتظر دستان گرم و پاهای پرتوان شما برای کار علمی و حرفه ای در حوزه اکتشاف هستند ، در زمینه های کشاورزی و بهداشت نیازمند شما برای تهیه اطلس هایی هستیم که شما توان آن را دارید و به لحاظ علمی می توانید کمک کنید به پیگیری و آنچه به زندگی مردم در نقاط مختلف کشور خسارت وارد می کند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنرانی خود با طرح این پرسش ها که به چه نوع تقسیم بندی در حوزه حضور بخش خصوصی در کنار دولتی ، موضوع اکتشاف و فعالیت های سازمان زمین شناسی قائل هستیم ؟ تا چه حد فعالیت زمین شناسی دولتی باشد و چه فعالیت هایی می تواند به بخش خصوصی واگذار شود ؟ گفت : توان بیشتری در برون از سازمان زمین شناسی وجود دارد .

از نظر غضنفری دو نوع پشتیبانی زمین شناسی برای سرعت کار نیاز است نخست سرعت بخشی به کار زمین شناسی و دوم نقش انجمن ها، ‌تشکل ها و بخش خصوصی که قصد دارد فعالیت های زمین شناسی را انجام دهد . این شرکت ها ممکن است نیاز به کمک هایی از سوی دولت داشته باشند .

*ایجاد شرکت های دانش پایه در حوزه زمین شناسی

وی با بیان اینکه مدل همکاری دولت و بخش خصوصی در سازمان زمین شناسی تدوین شده ، گفت : می توان از بخش خصوصی در اکتشاف و سایر موارد بهره برد. ‌

به گفته وزیر صنعت ، معدن و تجارت باید با گسترش فعالیت های علمی نوعی شرکت های دانش پایه را شکل داد تا فعالیت های عملیاتی سازمان زمین شناسی به دانشگاهی ها و نیروهای جوان برون سپاری شود ‌باید فعالیت ها افزایش یافته و از حالت گلوگاهی خارج گردد .

استفاده از توان بسیار بالای بخش خصوصی برای خروج زمین شناسی از فعالیت های گلوگاهی از دیگر موضوعاتی بود که غضنفری دراین همایش برآن تاکید داشت .

وی در ادامه با تصریح براینکه ‌درست است که در سایر حلقه ها نیازمند بالا بردن ارزش افزوده هستیم و به همین دلیل صادرات مواد معدنی را پایین می دانیم ، خطاب به متخصصان حاضر در همایش گفت :‌اگر می توانید با نوع کار پزوهشی درباره فزونی ارزش افزوده معادن در مناطق مختلف کشور به ما کمک کنید

غضنفری سپس به محدود بودن منابع معدنی در امر اکتشاف نیز پرداخت و گفت :‌ اگر اطلاعات شما در باره تخصیص منابع در مناطقی باشد که ارز آوری بیشتری برای کشور داشته باشد ما آن اکتشافات را در مناطق بیشتری انجام خواهیم داد

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، تهیه نقشه های مختلف از ذخایر معدنی ، یافتن معادن اولویت دار با حضور ایمیدرو و اینکه درچه مناطقی نیاز به کار تخصصی است را یادآورشد و از حاضران در همایش پرسید؟ چگونه می توانید به فزونی ارزش افزوده در سایر حلقه ها به ما کمک کنید . 

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: معادنی که پس از استخراج، ‌فرآوری و صادرات از بین می رود قابل بازگشت نیست بنابراین بهترین عملیات با طله برداری فرآوری با کمترین خسارت به محیط زیست و با کمترین آسیب به مراتع ، زمین های کشاورزی به لحاظ معدنی می تواند هزینه بر و سود آورباشد .

از نظر وی پیشنهادهای تخصصی می تواند به سود نهایی و کاهش هزینه ها کمک کند و با کمک سازمان زمین شناسی می توان سایرعملیات استخراج ، فرآوری و فروش را با توجه به دانش زمین بهتر انجام داد تا زمین مورد بهره برداری قرار گرفته زمین قابل برگشت باشد و کاملا می تواند در کاهش هزینه ها و افزایش سود شرکت ها موثر واقع گردد.

* سی امین گردهمایی ، پشتکار ، همت و پیگیری

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سخنی نیز با برگزارکنندگان گردهمایی داشت و گفت: خوشحالم می بینم سی امین گردهمایی یعنی پشتکار،‌همت و پیگیری برای تکرار که به خودی خود برای این عدد برند است و سی امین گردهمایی  نشان از عزم جدی مسئولان و زنانی دارد که هم در گذشته و هم در حال حاضر کار و حرفه ای را جدی گرفته اند و جای قدردانی دارد این خود یک الگو است برای حرفه ای شدن و می توان از نتایج علمی آن استفاده و مقالات بسیاری را ارایه کرد .

غضنفری افزود‌: این گردهمایی ره توشه ای از سوی همه متخصصان و سازمان زمین شناسی بوده که فضای گفتمان را شکل داد تا دیگران علاقه مندانه مباحث خود را مطرح کنند.

سی امین گردهمایی علوم زمین از یکم تا سوم اسفند ماه در سازمان زمین شناسی کشور برگزار شد.رونمایی از سه نقشه زمین شناسی از جمله برنامه های این حاشیه ای این همایش بود.

انتهای پیام/ص





:: برچسب‌ها: خانواده , دوستان , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: